Niels-Henning Ørsted Pederson
 
 
 
 
Pressemeldungen zum Tod von NHØ

Stuttgarter Zeitung online
schreibt am 20.04.2005

    Jazzbassist Ørsted Pedersen gestorben

    Kopenhagen - Der dänische Jazzbassist Niels-Henning Ørsted Pederson ist im Alter von 58 Jahren gestorben. Das berichtete die Nachrichtenagentur Ritzau am Mittwoch in Kopenhagen unter Berufung auf Familienangaben. Der am 26. Mai 1946 geborene Däne galt seit Beginn seiner Zusammenarbeit mit dem US-Pianisten Oscar Petersen in dessen Trio in den sechziger Jahren als einer weltweit führenden Bassisten im Jazz. Pedersen, der sich wegen seines sehr langen Namens überwiegend NHØ nannte, lebte mit seiner Familie in einem Vorort westlich von Kopenhagen

    -- dpa --

    source: http://www.stuttgarter-zeitung.de


Jazzinstitut.de
schreibt
    Famed Danish jazz musician Niels-Henning Ørsted Pedersen dies

    Niels-Henning Ørsted-Pedersen, on e of Denmark's best known jazz muscians, who performed with legends such as Miles Davis, Dexter Gordon and Dizzy Gillespie, has died at age 58.

    The bass play widley known by his initials NHØ, died Tuesday in Copenhagen, leading jazz experts and Danish media said. The cause of death was a heart attack.

    His career as a bass player took off in 1962 when, in the age of 16, he played in Copenhagen's famed Montmartre Jazz Club, where American greats including Count Basie, Ben Webster, Dexter Gordon, and pianist Bud Powell performed. However, his international breakthrough came in 1973, when he joined the Oscar Peterson trio produced by Norman Granz.

    Ørsted-Pedersen appeared on hundreds of records and played with Toots Thielemans, Chet Baker, Lee Konitz and Martial Solal, among others. From 1964 to 1982, he was a member of the reputed Danish Radio' s Big Band and also performed with trumpeter Palle Mikkelborg and keyboadr player Kenneth Knudsen, both Danes.

    He is survived by his wife, Solveig and their two daughters Anna and Marie.

    Source: http://www.jazzinstitut.de




DR -Danmarks Radio
publiziert am 20.04.2005
    Niels-Henning Ørsted Pederson ist tot

    Dänemarks bekanntester Jazzmusiker, Bassist Niels-Henning Ørsted Pederson, starb gestern plötzlich im Alter von nur 58 Jahren.

    NHØ, wie er ihm Sprachgebrauch genannt wurde, war ein Vollblut Instrumentalvirituose, schon als er 14 Jahre alt war, wurde er in einem Familienorchester an den Bass "bestimmt", das Orchester bestand aus seinen Brüdern und dem Pianisten Ole Kock Hansen, der sein musikalischer und persönlicher Freund wurde. Das Orchester hatte seine Basis in NHØ's Elternhaus, einem Lehrer- und Chorgesanghaus in Ostes in Mittelseeland, wo NHØ in einem Hochschulmilieu, geprägt von Nicolai Frederik Grundtvig, was später in seiner Musik hörbar wurde, aufwuchs.

    Er verließ das Gymnasium um Trad. Jazz im "Cap Horn" in Nyhavn in Kopenhagen zu spielen, aber sein Talent wurde schnell von moderneren Musikern verspottet, und mit dem Pianisten Bent Axen, einem Talentsucher, wurde NHØ in der ständigen Rhythmusgruppe im alten Jazzhaus Montmartre in St. Regnegade eingesetzt.

    Hier zeigte er in ganz kurzer Zeit, was aus ihm werden sollte: einer der wichtigsten Erneuerer des Bassspiels im modernen Jazz. NHØ zupfte den Bass mit 4 Fingern, wo andere nur 1 oder 2 Finger benützten, sein Ton war kraftvoll wie die seelandsche Erde, auf welcher er aufwuchs, und er modulierte diesen Ton, so dass er der Antreiber in einem maximal plastischen Rhythmusgruppenspiel wurde, besonders zusammen mit Kenny Drew und Alex Riel,aber auch mit dem spanischen Pianisten Tete Montoliu und Schlagzeugern wie Makaya Ntsokho und Albert "Tootie" Heath.

    NHØ spielte in den 60igern mit Stars wie Sonny Rollins, Bill Evans, Lee Konitz, Dexter Gordon, Ben Webster, Don Byas, Bud Powell und vielen anderen zusammen, und er gründete auch eigene Gruppen, besonders ein Trio mit dem belgischen Gittaristen Phillipe Catherine, gleichzeitig spielte er mit großem Publikumserfolg dänische Weisen mit Kenny Drew ein und war Mitglied in der DR Big Band und im Ensemble Iron Office.

    Ab den 70ern war seine Karriere von der Mitgliedschaft im Oscar Peterson Trio fokussiert, von seinen eigenen Gruppen und Projekten, und seinen "freelance" Auftritten auf der ganzen Welt, aber er hielt auch ständig den persönlichen und musikalischen Kontakt mit Ole Kock Hansen, mit welchem er speziell seine, "Dänische Seite" pflegte Als Komponist war er unverkennbar mehr dänisch in seinem Ausdruck, als es etliche andere dänische Jazzmusiker waren.

    In all diesen Jahren verfeinerte er sein Spiel und seine Technik und war im Stande die akrobatischsten Nummern auf dem Bass zu spielen, und bekam den Ruf als eine Art Erfinder des modernen, europäischen Jazzbassspiel, das auch berühmte Exponenten hatte in Mads Winding, Jesper Lundgaard, Thomas Ovesen, George Mraz, Miroslav Vitous und Jean-Francois Jenny-Clarke.

    Mit NHØ hat der dänische Jazz seinen leuchtendsten Stern verloren, den einzigen -dänischen Jazzmusiker von dem man sagen konnte, er war Erfinder eines Spielstils, der sich im Jazz ausserhalb von Dänemark ausbreitete. Man hat auch einen Künstler verloren, der nach den Worten des Jazzchefs des norwegischen Rundfunks Erling Wicklund ."immer generös interessant, humoristisch und komplett reflektierend war''. Auch NHØ 's eigenes Trio mit Jonas Johansen und dem schwedischen Gitarristen Ulf Wakenius ist nun verstummt, ebenso ist es nicht sicher, ob der alte und kranke Oscar Peterson seine Europatournee im August ohne seinen treuen, dänischen Freund duchführt.

    Übersetzung aus dem Dänischen Lise Bernhard

    Source: http://www.dr.dk/musik/jazz/artikel/050420_NHOP_nekrolog.asp?print=1



news.telegraph
filed: 22/04/2005
    Niels-Henning Ørsted Pedersen

    Niels-Henning Ørsted Pedersen, who died in Copenhagen on Tuesday aged 58, was described by Oscar Peterson as "arguably the most inventive bassist in jazz"; a supreme virtuoso of the double bass, he was nevertheless one of the most judicious and least selfish of accompanists.

    Pedersen, whose name proved such a mouthful that he was customarily referred to as "NHØ", was among the most frequently recorded jazz musicians in history, having taken part in more than 400 albums. There was scarcely a major name with whom he had not played in the course of the last 40 years.

    Niels-Henning Østed Pedersen, the son of a church organist, was born at Osted, Denmark, on May 27 1946. He began piano lessons at the age of seven, and at 13, when he was tall enough, took up the double bass in order to play in his family band. He made such rapid progress that, within two years, he was playing at the Montmartre Jazzhus, Copenhagen's leading jazz club.

    He became a member of the resident band, a trio which accompanied the parade of star soloists who passed through the club. These included the saxophonists Ben Webster, Sonny Rollins, Stan Getz and Dexter Gordon, trumpeters Chet Baker and Art Farmer, multi-instrumentalist Roland Kirk and the pianist Bill Evans. At the age of 17 he was invited to join the Count Basie orchestra, but was forced to decline, mainly on account of his youth but also because he wanted to complete his studies.

    Pederson's instinctive grasp of the jazz idiom allowed him to fit in with a remarkable variety of styles, including such avant garde artists as Archie Shepp and Albert Ayler. However, it was in the broad mainstream of jazz that he felt most at home. Between 1964 and 1982, and occasionally thereafter, he was a member of the Danish Radio Big Band, one of the finest jazz orchestras in Europe.

    He subsequently recorded an album, Ambiance (1993), which featured him accompanied by this band, in which his extraordinary technique is heard to full advantage. He had developed a method of playing pizzicato using all four fingers of the right hand, enabling him to execute very high-speed passages without sacrificing either tone or definition. Although he used an amplifier, there was always a deep, woody core to his sound.

    During the early 1970s, Pedersen joined the American pianist Kenny Drew, then resident in Scandinavia, to perform duets at European festivals. Together they recorded a superb album, Duo, in 1973. He also recorded acclaimed duet albums with the guitarists Joe Pass and Philip Catherine, but it was his association with Oscar Peterson which brought him universal recognition.

    From 1974 until 1987, Pedersen toured regularly as a member of Peterson's trio. He was originally hired as an emergency replacement, on the recommendation of Peterson's original bassist, Ray Brown. "He's the only one I know that might keep up with you," were Brown's words, and they proved to be prophetic. Peterson wrote in his memoirs: "His virtuosity on the bass surpasses anyone else that I have known." Perhaps the best of Pedersen's many recordings with the trio is The Paris Concert (1978).

    Pedersen remained firmly attached to his Danish roots. In recent years he led his own bands, made up mostly of Scandinavian players. Notable among these were the guitarist Ulf Wakenius, trumpeter Palle Mikkelborg and pianist Kenneth Knudsen. He also taught at the Rytmiske Musikkonservatorium in Copenhagen. He was married with children.

    Source: http://www.telegraph.co.uk


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